Mustafa en Aziz El Koubie
Een feestelijke winkel om in te verdwalen met werkelijk alles voor elk feest. En voor iedereen.
De twee broers Mustafa en Aziz El Koubie runnen samen Zin El Afrah, een winkel met feestartikelen van over de hele wereld. Natuurlijk vieren ze zelf ook graag een feestje, want dat is hét moment dat de hele familie bij elkaar is. Het belang van hun familie, goed ondernemerschap én klantvriendelijkheid komen samen in de manier waarop zij hun winkel runnen.
Klanten van Zin El Afrah komen de winkel binnen over een rode loper, “en zo hoort het” zegt Aziz: “Wij willen onze klanten graag verwennen, daar hoort zo’n verwelkoming bij.” De vader van Mustafa en Aziz begon in 1982 in de Aleidisstraat, vlakbij het Middellandplein een winkel in huishoudelijke artikelen, Bazar Beni Hssen. De naam van zijn geboortestreek. Mustafa: “In 1993 verhuisde de winkel naar het Middellandplein en begonnen we met de verkoop van feestkleding. Ik werkte toen al in de winkel, Aziz is later ingestroomd.”
“Het is een kwestie van luisteren naar de vraag van de klant en daarop inspelen.”
De naam van de winkel veranderde met de verhuizing in Zin El Afrah, dat letterlijk vertaald Schoonheid der feestelijkheden betekent. Mustafa: “Vanaf die tijd zijn we steeds meer verschillende feestartikelen gaan verkopen. En zo zijn we erin gerold.” Aziz: “Het is een kwestie van luisteren naar de vraag van de klant en daarop inspelen, dat vormt de winkel. Daarom weten we ook niet of de winkel er over vijf jaar nog hetzelfde uitziet.” Mustafa: “We zien dat sinds een paar jaar feesten als sweet sixteen of een babyshower veel grootser en uitbundiger worden gevierd.”
Opgroeien tot ondernemer
Samen met nog twee broers en twee zussen, groeiden Mustafa en Aziz op in Middelland en ze wonen er nog steeds met hun gezinnen. Aziz: “We zijn niet uit de buurt weg te krijgen, we zijn echte Middellanders, geboren en getogen.”
"In vakanties hielpen we in de winkel, dat was het begin van ons ondernemerschap."
Als kleine jongetjes speelde de winkel al een belangrijke rol in het leven van de broers. Aziz: “Na school speelden we hier op het pleintje en dan mochten we paps helpen met van alles.” Mustafa: “In de vakanties hielpen we in de winkel, dat was het begin van ons ondernemerschap, zo groeiden we erin.” Aziz: “Je ontwikkelt er een gevoel voor, je doet het steeds beter en dat geeft voldoening.”
Een hechte band
Naast de winkel organiseren de broers ook evenementen en trouwpartijen. Mustafa: “We doen grote bruiloften, van organisatie tot uitvoering. Soms ben je een week bezig voor een bruiloft van een dag.” Aziz: “Dat is heel intensief en daar focust Mustafa zich voornamelijk op. Ik hou mij vooral bezig met de inkoop. Ik vertrouw erop dat Mustafa alles goed regelt en andersom vertrouwt hij mij.” Mustafa: “We hebben een hechte band, dat is heel belangrijk voor ons en dat koesteren we.”
Trots
De broers zijn blij met de aandacht voor de straat. Aziz: “Het gaat weer echt een winkelstraat worden met ondernemers die iets voor de wijk willen beteken.” Zes jaar geleden kregen Mustafa en Aziz de kans om te verhuizen naar de huidige winkel. Ondanks de crisis waagden ze de stap. Mustafa: “Dit pand was altijd al onze droom, het is het grootste pand aan het Middellandplein, bijna duizend vierkante meter. Als we het toen niet hadden gedaan, waren we nooit in dit pand gekomen. Aziz: “Dat is wel iets waar we trots op zijn.”
Uit de hele wereld
Mustafa en Aziz hebben een heel eigen visie op de manier waarop ze de winkel runnen. Klanten kunnen er terecht voor de organisatie en aankleding van feesten van over de hele wereld. Aziz: “Door de naam denken mensen vaak dat het een Arabische of Marokkaanse winkel is, maar dat is niet zo. We zijn wel van Marokkaanse komaf, maar onze specialiteit is juist dat we heel breed georiënteerd zijn. Onze personeelsleden komen ook overal vandaan. Dat doen we heel bewust om al onze klanten het gevoel te geven dat ze welkom zijn.”
"Wij willen onze klanten verwennen."
Mustafa: “Dat lukt ons ook, onze kanten komen overal vandaan en we zien ze terugkomen. Dat komt ook door de prijzen, die zijn laag omdat we groot inkopen. En service is voor ons heel belangrijk.” Aziz: “Precies! Service en luisteren naar de klanten is het belangrijkst. Tijdens de gesprekken met ons personeel is dat het meest besproken onderwerp. Sommige klanten kosten geld, dat vangen andere klanten weer op, dat is helemaal niet erg. We kijken echt niet alleen of een klant winstgevend kan zijn, wij willen onze klanten verwennen.”