toggle menu

Kaya Pastanesi

De beste lahmacun van Rotterdam!

Wanneer je gaat winkelen in de Middellandsstraat mag een bezoek aan bakkerij & patisserie Kaya Pastanesi absoluut niet ontbreken. De heerlijke geuren komen je op straat al tegemoet. Binnen word je overdonderd door de prachtig uitgestalde lekkernijen. Het geheim van Kaya Pastanesi is het vakmanschap van bakker Nezif Kaya. Hij ís de bakkerij. Klanten komen van ver voor zijn producten.

 

Net zoals veel andere winkels in de Middellandstraat is ook Kaya Pastanesi een echt familiebedrijf, gerund door vader Nezif en dochter Yeliz. Yeliz staat vaak samen met haar echtgenoot Hassan Dönmez in de winkel. Volgens traditioneel Turks recept bakt Nezif alles zelf in de bakkerij achter de winkel. En met alleen de lekkerste ingrediënten. Van de vele soorten baklava (een van oorsprong Turks dessert met verschillende smaken), dolama’s (een knapperige zoetigheid van filodeeg gevuld met een pistachepasta) tot de populaire Lahmacun (ook wel ‘Turkse pizza’ genoemd).

“We zijn verliefd op onze zaak”

Traditie staat hoog in het vaandel. Zo wordt de Lahmacun bereid in een vijfhonderd jaar oude steenoven. En dat proef je! Niet voor niets komen klanten uit heel Rotterdam en ver daarbuiten speciaal voor deze bestseller. En als je Nezif een dienst wilt bewijzen, eet je de Lahmacun zonder knoflooksaus. Yeliz lacht: “Mijn vader is geen voorstander van knoflooksaus op de Lahmacun. Hij vindt dat je zonder saus het beste het krokante deeg en de smaken van het gehakt en kruiden kunt proeven. Het toevoegen van knoflooksaus is eigenlijk ook helemaal niet gebruikelijk, maar in Nederland geïntroduceerd. Omdat veel klanten er naar vroegen, heb ik mijn vader toch weten te overtuigen, maar dan wel met de voorwaarde dat hij zelf de knoflooksaus mocht maken.”

Middellandstraat - Kaya Pastanesi

Kaya Pastanesi is, al bijna 35 jaar, één van de beste Turkse bakkerijen van Rotterdam. Eigenaar Nezif is in Turkije opgeleid tot banketbakker. De familie woonde begin jaren 80 in West en wilde hoe dan ook een winkel in deze buurt starten. In het pand aan de Middellandstraat was een bakkerij gevestigd die toevallig te koop stond. Op aanraden van zijn vrouw opende Nezif in 1982 de deuren aan de 1e Middellandstraat 123B.

“Kwaliteit staat voorop. Als het goed genoeg moet zijn voor mijn kinderen, dan ook voor mijn klanten”

Familie is belangrijk bij Kaya Pastanesi. Echtgenote, kinderen, tantes, ooms, nichten en neven, ze hebben allemaal weleens onder leiding van Nezif in de winkel gestaan. Toen zijn vrouw een stapje terug wilde doen, namen dochter en schoonzoon een groot gedeelte van de bedrijfsleiding over. Behalve het bakken, dat wordt nog steeds door vader Nezif gedaan. De kleinkinderen rennen door de winkel naar achteren waar opa verse koekjes bakt en zij altijd mogen proeven.

Middellandstraat - Kaya Pastanesi Middellandstraat - Kaya Pastanesi

Kaya Pastanesi is een bedrijf waar passie en kwaliteit voorop staan. Dat merk je aan alles. Er wordt tijd genomen voor echte gesprekken die verder gaan dan de bestelling; over, familie, school, gezondheid en de wijk. Op feestdagen blijven ze open en vieren zij het samen met de klanten. Inkopen doet de familie Kaya het liefst bij andere ondernemers uit de Middellandstraat. Het gehakt voor de Lahmacun wordt bijvoorbeeld standaard bij Slagerij Casablanca ingekocht. Met de overtuiging “als buren waarborg je elkaars kwaliteit.”

Hoewel Nezif veel waarde hecht aan de authentieke Turkse recepten, vindt hij het ook belangrijk om te blijven innoveren. Naast de originele baklava met pistache en walnoot, vind je ook heerlijke chocolade en kokos variaties. Zijn inspiratie haalt hij uit gesprekken met klanten. “Je moet open staan voor nieuwe ingrediënten en durven te proberen.”

Middellandstraat - Kaya Pastanesi Middellandstraat - Kaya Pastanesi

Yeliz staat samen met haar echtgenoot Hassan Dönmez in de winkel en zorgt dat alles goed is georganiseerd. Zij heeft veel ambitie met Kaya Pastanesi. Niet zozeer door uit te breiden met meerdere winkels, maar wel in het bereiken van nog meer klanten. “Uitbreiden betekent massaproductie, dat is nooit onze opzet geweest en zeker niet de wens van mijn vader. Bij ons staat plezier en een mooi product toch echt bovenaan. Meer dan simpelweg nog meer winst maken. Dus daar doet hij het ook echt niet voor. Als we ooit stoppen, houden we er een mooi verhaal aan over, hebben we een stempel gedrukt en een standaard neergezet.”

“Zolang de gezondheid van mijn vader nog goed is, gaan we door. Hij voelt zich nog jong en samen hebben we veel ideeën voor de toekomst. We zijn nu vooral bezig met ons online bereik. Er komen steeds meer nieuwe mensen wonen in de wijk die ons nog niet kennen. Ook steeds meer toeristen komen bij ons lang. We hebben recentelijk een Chinese Top Choice Award ontvangen. Toeristen hadden ons aanbevolen als horecaonderneming met de beste producten. Dat is een groot compliment en geeft ons energie om nog beter te worden.”